torsdag 27. mai 2010

Mikronoveller

http://media.aftenposten.no/archive/00865/_seksord_jpg_865900x.jpg

"Ernest Hemingway klarte det, og resultatet ble en mini-novelle som ble hans personlige favoritt:

"For sale: baby shoes, never worn".

Vekk med det overflødige

Inspirert av Hemingway og andre seksordsprosjekter på engelsk, satte seks (selvfølgelig) norske skrivelystne seg ned for å få bukt med overflødige ord.

"Seks ord kan enkelt erstatte ordflommen", skriver de i den oktoberferske boken "Du trenger ikke mer enn 6".

- Denne kortformen tiltaler meg fordi mye av historien ligger hos mottageren. Du er med på å lage din egen historie etter at andre har gitt den til deg. Sånn sett er de veldig brukervennlige, sier en av forfatterne, Dag Evjenth.

Han beskriver seksordsnovellene som svært god trening for skrivelystne, og som et rent overskuddsfenomen.

- De viktigste tingene har man en tendens til å utbrodere. Dette er derfor en tøff øvelse.

Tilgjengelig skriveform

Dessuten mener han det er en tilgjengelig skriveform for mange.

- Jeg vil tro at spesielt unge mennesker vil like denne måten å skrive på. De er vant til korte tekster på mobil og i reklametekster,og vil kanskje være de aller beste til å formulere seg på denne måten, sier Evjenth. ”

Av Jeanette Sjøberg

Dette er en form for novelle hvor man forteller en historie med bare seks ord.

Jeg synes dette er en interessant måte å skrive en fortelling på. Man dropper mye av det overfladiske med en tekst, men dette kan være negativt ettersom man ikke kan få den samme poesien med bare seks ord. Jeg opplever ikke den samme poesien og flyten i tekstene.

Men jeg er helt enig med Jeanette Sjøberg i denne artikkelen i aftenposten hvor hun sier at disse novelleformene blir mer tilgjengelige for ungdommer. Jeg tror at det er flere ungemennesker som vil lese dette enn en lang og ”tung” novelle. Jeg synes også at disse mikronovellene får meg til å tenke mer på betydningen av hvert ord og jeg synes det er bra at man kutter ut alt det unødvendige og pompøse som man ofte finner i slike tekster.

Her har jeg skrevet en liten mikronovelle. Det er en fortelling om en som oppnår sine mål og drømmer.

Drømmer, håp, mål, trening, mot, suksess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar